LKJH

Vaše brána do nebes

  

Plachtaři

Skupina pilotů bezmotorových letadel nese trochu záhadné pojmenování – Plachtaři.
Nepochybně je to označení správné, protože základem této činnosti není plachta, ale plachtění, což jest klidný a tichý  let v ovzduší. Po vzoru mistrů v tomto oboru – všech ptáků i člověk zatoužil létat s nimi, kroužit a vznášet se volně v ovzduší, pod mraky, vysoko nad krajinou.
 
A to je ono!
 
Nás plachtaře lákají výšky, ve kterých už dávno krouží naši kamarádi, káňata a čápi. V pravidelných kruzích pomalu nabírají výšku, zvedají se k základnám mraků a pozorují svůj revír, rybníky a lesy a všechno to co příroda pod nimi vytvořila.
Ano, příroda sama k naší velké radosti vytváří podmínky, ve kterých je naše létání snadnější, lety  delší, a dokonce i dlouhé, a po vzoru těch opeřenců můžeme plachtit od místa k místu, od vesnice k městu, neřkuli z našeho letiště na letiště jiné, vzdálené, nad ním se otočíme a usilujeme vrátit se zase domů, a doletět zase zpátky na naše letiště mateřské.
A to je to plachtění. To jsou ty přelety, na které pilot kluzáku myslí kudy chodí, těší se na ně a obává se jich zároveň. Je to tak trochu boj s přírodou.
Bude nám přát počasí? Bude dostatek stoupavých proudů ? Podaří se nám doletět k cíli a dostaneme se zase zpátky až domů ? Nebudeme donuceni k přistání někde v terénu?
Tohle všechno víří v hlavě nás plachtařů, když začíná letový den. Každý let je jiný, každý je něčím výjimečný, každý přináší svoje výhody i překážky.
 
Všechny tyto vlivy však patří k našemu plachtařskému sportu. Na pilota útočí radost i obava v každé chvíli z jiné příčiny. 
Ale největší zážitek přinese závěr. Kluzák naposledy nabere dostatečnou výšku a zamíří přesně k cíli. Letí tak, aby jeho výška vystačila třeba až domů, k letišti odkud před několika hodinami vzlétnul. Pocit příjemné únavy a radosti z úspěšného letu je každému odměnou.
 
Plachtění je sport ve kterém jsou mistři všech věků. 
Mistři kteří nalétali stovky a tisíce kilometrů, a pořád je baví plachtit, nebo jen začátečníci, kteří to mají všechno před sebou. Možná třeba i na celý život. Někdy létají na starších kluzácích, jindy na vysokovýkonných větroních, ale vždycky bezpečně a s jistotou.
 
Tak to jsou ti plachtaři… 

Výcvik

Výcvik začíná teoretickou přípravou. Semináře začínají většinou v lednu, konají se o víkendech a obsahují učivo z deseti předmětů:
  • Letecké předpisy
  • Všeobecné znalosti letadel
  • Letecké přístroje
  • Letové výkony a plánování
  • Lidská výkonnost
  • Meteorologie
  • Navigace
  • Provozní postupy
  • Základy letu
  • Komunikace
 
Po teoretické přípravě následuje praktický výcvik v letadle. K jeho zahájení je nutné mít potvrzení o zdravotní způsobilosti od pověřeného lékaře a být bezúhonný. Výcvik probíhá podle platné osnovy a vyžaduje cca 15-25 letových hodin a zhruba 80 startů. Na našem letišti probíhá výcvík v aerovlekové osnově, což znamená, že výcvik probíhá mnohem rychleji než při navijákové, ale je dražší. Letový provoz se koná vždy po dohodě a výcvik probíhá tempem, které žákovi vyhovuje. Může trvat dva měsíce, ale i jeden rok.
 
Cena výcviku se odvíjí od šikovnosti žáka - je potřeba počítat se sumou cca 25 tisíc korun.
 
Praktický výcvik je zakončen teoretickou a praktickou zkouškou a vydáním pilotního průkazu pilota licence GLD. K tomuto datu musí žák dovršit věk 16 let.
 
Chcete-li získat jakékoliv informace o výcviku nebo zahájit výcvik, zajeďte k nám na letiště nebo zavolejte na některý z telefonů v kontaktech.
 
Podklady k výcviku, dokumenty, formuláře a další najdete v sekci ke stažení.